15FD1 - Filozofska metodologija

Specifikacija predmeta
Naziv Filozofska metodologija
Akronim 15FD1
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija doktorske akademske studije trećeg stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 10.0 Status predmeta obavezan
      Uslovljnost drugim predmetima Nema posebnog uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da studenti sistematizuju tokom osnovnih studija stečeno metodološko znanje i da umeju prepoznati afinitet tipova filozofskog mišljenja i pojedinih metoda.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta je da studenti umeju da upoređuju razne metodološke koncepte i da prepoznaju koji metodski pristupi problemima su adekvatniji za njihovo rešavanje.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Odnos filozofske prema opštoj metodologiji. Pojam filozofske metode. Istorija metodološke misli u filozofiji. Analitička metoda (Aristotel, sholastika, Kant, pozitivizam, analitička filozofija jezika). Transcendentalno-kritička metoda (Kant, Fihte, Pers, neokantovci). Dijalektička metoda (Platon, Šeling, Hegel, Marks, Kritička teorija). Fenomenološka metoda (Huserl, Hajdeger, Fink). Hermeneutička metoda (Šlajermaher, Diltaj, Hajdeger, Gadamer). Metode u savremenoj filozofiji (konstruktivistička, (post)strukturalistička metoda, (anti-)metoda dekonstrukcije). Pluralizam metoda i ideja metafilozofije.
      Sadržaj praktične nastave Određivanje i diskutovanje teme seminarskog rada
      Literatura
      1. Adorno, T. V.: Negativna dijalektika, BIGZ, Beograd 1979.
      2. Apel, K.-O.: Transformacija filozofije, Veselin Masleša, Sarajevo 1980.
      3. Gadamer, H.-G.: Istina i metoda, Veselin Masleša, Sarajevo 1978.
      4. Kant, I.: Kritika čistoga uma, Dereta, Beograd 2003.
      5. Noris, K.: Dekonstrukcija, Nolit, Beograd 1990.
      6. Pers, Č. S.: Izabrani spisi, BIGZ, Beograd 1993.
      7. Rasel, B.: Problemi filozofije, Nolit, Beograd 1980.
      8. Hegel, G. W. F.: Enciklopedija filozofijskih znanosti, Veselin Masleša, Sarajevo 1987.
      9. Huserl, E.: Ideja fenomeologije, BIGZ, Beograd 1975.
      10. Schleiermacher, F. D. E.: Hermeneutika i kritika, Demetra, Zagreb 2002.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      0 4
      Metode izvođenja nastave Individualne konsultacije, diskusija nacrta seminarskog rada
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 50
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 30
      Vrh strane