15FLFL001 - Helenska filozofija

Specifikacija predmeta
Naziv Helenska filozofija
Akronim 15FLFL001
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 10.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljnost drugim predmetima Nema Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta „Helenska filozofija“ je da studente upozna sa smislom „ontološkog obrta” u kome nastaje filozofija, kao i sa ključnim pojmovima i nosećim idejama grčkih filozofa, kako na generalnom nivou, tako i u pojedinačnim bitnim elaboracijama. Studiranje ovoga predmeta treba da omogući i razumevanje uticaja helenske filozofske baštine na razvoj potonje filozofije, kao i jedne od vodećih duhovnih matrica cele zapadne civilizacije.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Osposobljavanje studenata da ovladaju osnovnim učenjima i pojmovima Helenske filozofije na sistematski i istorijski način. Studenti stiču veštine terminološkog komuniciranja sa antičkim nasleđem kao i uvid u posledice latinizacije kasičnih grčkih termina i ideja.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Izvori za proučavanje grčke filozofije; Mitologija i filozofija (Teogonija i kosmogonija; Mythos i logos; Istočnjačka mudrost i grčka sophia); Kultura polisa; Periodizacija grčke filozofije; Stvaranje filozofskog jezika; Sedmorica mudraca; „Fizičari” iz Mileta; Pitagorejska škola; Heraklit; Elejska škola; Empedokle; Atomistička filozofija; Anaksagora; Sofistička filozofija (Sophos i sophistes; Suprotnost physis-nomos; Čovek kao mera); Sokrat (Ironija i definicija; Vrlina je znanje; Vrlina je jedna; Sokrat kao utemeljitelj morala i etike; Sokratske škole); Platon i Akademija (Politeia i pojam pravednosti; Politeia i paideia; „Teorija ideja” i alegorija pećine; Problem saznanja; Platonova psihologija; Platonova kosmologija; Kritika umetnosti; Stara Akademija).
    Sadržaj praktične nastave Vežbe Analiza izvornih filozofskih tekstova
    Literatura
    1. Diels, H., Predsokratovci, fragmenti, Naprijed, Zagreb, 1983. (U prvom tomu str. 56-104, 115-169, 193-324; U drugom tomu str. 5-46, 71-204, 231-358)
    2. Platon, Menon (u Dijalozi, str. 335-438), Kultura, Beograd 1970.
    3. Platon, Fedon (u Dijalozi, str. 167-332), Kultura, Beograd 1970.
    4. Platon, Gozba, BIGZ, Beograd 2000.
    5. Platon, Fedar (u Ijon, Gozba, Fedar, str. 107-189, 231-253), Kultura, Beograd 1955.
    6. Platon, Država, BIGZ, Beograd 1993.
    7. Hegel, G.V.F., Istorija filozofije I-II (U drugom tomu str. 7-243), BIGZ, Beograd 1975; Kult., Beograd 1964.
    8. Vindelband, V., Istorija filozofije (str. 5-101), BOOK & MARSO, Beograd 2007.
    9. Koplston, F., Istorija filozofije Grčka i Rim (str. 29-300), BIGZ, Beograd 1991.
    10. Perović, M.A., Istorija filozofije (str. 9-102), Grafomedia, Novi Sad 2003.
    11. Kaluđerović, Ž., Presokratsko razumevanje pravde, Izd. knjiž. Z. Stojanovića, S. Karlovci-N. Sad 2013.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    4 2
    Metode izvođenja nastave Teorijska nastava, rad na izvornim fragmentima i tekstovima, dijaloška i istraživačka metoda.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 5 Pismeni ispit 20
    Praktična nastava 0 Usmeni ispit 50
    Projekti 0
    Kolokvijumi 10
    Seminari 15
    Vrh strane