15FLFL004 - Helenističko-rimska filozofija
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Helenističko-rimska filozofija | |||
Akronim | 15FLFL004 | |||
Studijski program | Filozofija | |||
Modul | ||||
Tip studija | osnovne akademske studije prvog stepena | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 10.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljnost drugim predmetima | nema | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Predavanja iz predmeta „Helenističko-rimska filozofija“ treba da upoznaju studente sa najpoznatijim misliocem celokupne antičke filozofije, Aristotelom. Namera je, potom, da se objasne uzroci i posledice sloma klasičnog helenskog polisa i da se omeđi sama helenističko-rimska epoha, koja će biti predstavljena kroz pluralnost filozofskih paradigmi, naučavanja i škola. Posebna pažnja će se obratiti na stoicizam, epikurejstvo i skepticizam u njihovim raznorodnim manifestacijama, kao i na peripatetičare, akademičare, eklektičare, novopitagorejce, filozofe jevrejsko-helenističke provenijencije, i konačno, na Plotina i druge novoplatoničare. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Ovladavanje studenata osnovnim učenjima i pojmovima Helenističko-rimske filozofije na sistematski i istorijski način. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Aristotel i kraj klasičnog razdoblja: Aristotelova podela filozofije; Aristotelova metafizika; Aristotelova filozofija prirode; Aristotelova antropologija; Aristotelova psihologija; Aristotelovo logičko učenje; Aristotelova praktička filozofija; Peripat kao naučno-istraživačka institucija. Helenističko-rimska filozofija: Opšta obeležja helenističko-rimske epohe; Logika Stoe; Kosmologija Stoe; Stoička etika; Razlika između atomističkog i epikurejskog poimanja atoma; Epikurejska etika; Pironova kritika čulnog saznanja i Enesidemova kritika uma; Srednja i nova Akademija; Značaj Cicerona za prenošenje filozofske terminologije na latinski jezik; Novopitagorejstvo i novi kinizam; Helenističko-jevrejska sinteza oličena u Filonu iz Aleksandrije; Plotinovo zahvatanje boga; Pojam emanacije kod Plotina; Druge novoplatonističke škole. | |||
Sadržaj praktične nastave | Analiza izvornih filozofskih tekstova | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
4 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | Teorijska nastava, rad na izvornim fragmentima i tekstovima, dijaloška i istraživačka metoda | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 5 | Pismeni ispit | 20 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | 50 | ||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 10 | |||
Seminari | 15 |