15INT11 - Istorijska sintaksa srpskog jezika
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Istorijska sintaksa srpskog jezika | |||
Akronim | 15INT11 | |||
Studijski program | Interdisciplinarne doktorske studije u polju društveno-humanističkih nauka | |||
Modul | ||||
Tip studija | doktorske akademske studije trećeg stepena | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 10.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljnost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje (1) s principima i metodologijom istorijske sintakse i (2) sa uzrocima i posledicama sintaksičkih promena u srpskom jeziku | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | (1) Poznavanje relevantnih naučnih pitanja istorijske sintakse, (2) sposobnost uočavanja i tumačenja ekstralingvističke i intralingvističke uslovljenosti sintaksičkih promena u srpskom jeziku, (3) sposobnost tumačenja sintaksičkih fenomena u starosrpskim tekstovima, (4) mogućnost dijahronog obrazlaganja sintaksičkih pojava u savremenom srpskom jeziku | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | 1. Ključna pitanja istorijske sintakse (Tumačenje istorijskojezičkih podataka; Govor naspram pisanom tekstu; Determinante sintaktičkih promena: strukturni procesi, tipološki faktori, funkcionalni faktori, pragmatični faktori; Sintaktičke promene uzrokovane jezičkim kontaktom); 2. Sintaksa proste rečenice (Struktura proste rečenice u poznom praslavenskom; Promene u rečeničnim obrascima; Rečenični konstituenti: subjekt, objekt, predikat, slaganje, negacija; Red reči: redosled subjekta i glagola, redosled objekat i glagol, redosled direktnog i indirektnog objekta, položaj priloga, posledice promene reda reda; Imenska sintagma: jezgro imenske sintagme, odredbe; Glagolska sintagma: vreme, aspekt, topikalizacija, komplementizacija); 3. Koordinacija (Sintaktički, semantički i pragmatični osnove koordinacije; Jukstapozicija; Između hipotakse i paratakse; Markeri koordinacije; Koordinacija kroz konektore; Izvori konektora; Položaj konektora; Obrasci koordinacije); 4. Subordinacija (Subordinacija kroz subordinatore; Izvori subordinatora; Položaj subordinatora; Komplementizacija; Relativizacija; Adverbijalna subordinacija: namera, uslov i dopusnost, uzrok, vreme, poređenje). | |||
Sadržaj praktične nastave | Čitanje i sintaksička analiza starosrpskim tekstovima | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
5 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | (1) Predavanje, (2) diskusija, (3) prezentacija, (4) problemski zadaci | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 50 | Pismeni ispit | 50 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari |