15INT20 - Bioetika

Specifikacija predmeta
Naziv Bioetika
Akronim 15INT20
Studijski program Interdisciplinarne doktorske studije u polju društveno-humanističkih nauka
Modul
Tip studija doktorske akademske studije trećeg stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 10.0 Status predmeta izborni
      Uslovljnost drugim predmetima nema Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta Bioetika je nova grana „primenjene“ ili „praktičke etike“, koja se razvila od sedamdesetih godina 20. veka, beležeći vrlo intenzivan razvoj i privlašeći veliku pažnju kako naučnih i medicinskih krugova, tako i šire javnosti u razvijenim zemljama, a onda postepeno i samih filozofa i teoretičara s područja filozofske etike. Interes za fundamentalna pitanja života (prvenstveno u njegovom bio-medicinskom, a onda i u socijalnom pogledu), zaštitu prava svih oblika života, novi koncept medicinske etike i novi odnos prema različitim aspektima savremene egzistencije ljudi odredili su da bioetika u današnje vreme postane područjem visokih nada, ali i teorijskih kontroverzi.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Predmet treba da omogući studentima upoznavanje s osnovnim pravcima i problemima savremene diskusije o različitim bioetičkim problemima. Uspostavljanje mogućnosti da se studenti orijentišu u savremenim bioetičkim diskusijama i pitanjima. Formiranje samostalnog mišljenja o savremenim bioetičkim dilemama i kontroverzama.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Pojam bioetike; Razlozi i okolnosti nastanka bioetike; Problem određenja predmeta bioetike; Problem metode bioetike; Filozofske i aksiološke osnove bioetike; Moć i nemoć bioetičke ekspertize; Etika protiv bioetike?; Medicinska etika i bioetika kao nova medicinska etika; Osnovni problemi bioetike; Bioetika kao ekološka etika; Bioetika kao „etika životinja“?; Bioetički pojam života; Bioetika, genetika i prenatalna dijagnostika; Bioetika i polnost (Problem pobačaja; Problem oplodnje; Problem sterilizacije); Problem biomedicinskih eksperimenata na čoveku; Problem presađivanja organa; Eutanazija i dostojanstvo smrti (Kontroverze eutanazije; Pravo na eutanaziju); Etičke dileme eugenike; Biuoetika i bolesti zavisnosti; Bioetika i infekcija HIV-om; Gerontološka etika; Medicina u vremenu ograničenih ekonomskih i finansijskih resursa.
      Sadržaj praktične nastave Rad na vežbama na kome će se studenti fokusirati na određene bioetičke probleme i paradigmatične slučajeve.
      Literatura
      1. Rakić, V., Mladenović, I., Drezgić, R., Bioetika, Sl. glasnik, Beograd 2012.
      2. Krznar, T., Znanje i destrukcija, Pergamena, Učit. fak. sveuč. u Zagrebu, Zagreb 2011.
      3. Arhe, časopis za filozofiju, god. VI, br. 12, Novi Sad 2009.
      4. Čović, A., Gosić, N., Tomašević, L., (ur.), Od nove medicinske etike do integrativne bioetike, Pergamena, Hrv. bioet. društ., Zagreb 2009.
      5. Žarden, Dž.R. de., Ekološka etika, Sl. glasnik, Beograd 2006.
      6. Čović, A., Etika i bioetika, Pergamena, Zagreb 2009.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      5 2
      Metode izvođenja nastave Problemska nastava; tekstualna analiza; demonstrativna metoda
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 70
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari
      Vrh strane