15NJNJ029 - Mađarski jezik 4: Leksikološka semantika

Specifikacija predmeta
Naziv Mađarski jezik 4: Leksikološka semantika
Akronim 15NJNJ029
Studijski program Nemački jezik i književnost
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
    Uslovljnost drugim predmetima Nema Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje studenata sa pitanjima i rezultatima savremene mađarske leksikologije i semantike.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti stiču saznanja o ključnim pojmovima leksikologije i semantike, kao i o teorijskim pitanjima i novim rezultatima iz ovih oblasti sinhrone lingvistike.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Pojam reči. Rečnički fond mađarskog jezika . Lekseme i frazeme. Slojevi leksike . Osnovna i dopunska leksika . Reči govornog i književnog jezika . Dijalekti. Društveno raslojavanje leksike. Izvorne reči, pozamljenice i strane reči. Stavovi u semantici. Uzajamnapovezanost semantičkičinilaca. Tendencija motivisanosti i nemotivisanosti reči. Rečničko značenje i kontekstualno značenje reči. Homonimija. Sinonimija. Tipovi leksičkih i semantičkih polja. Hiperonimija i hiponimija. Paronimija. Antonimija. Modeli semantičkih promena u savremenom mađarskom jeziku.
    Sadržaj praktične nastave Na časovima praktične nastave vrše se analize i obrađuju se zadaci iz oblasti leksikologije i semantike, uz savladavanje korišćenja pomoćnih sredstava u leksikologiji (rečnici, elektronski vidovi pristupa pesničkom fondu i korpusima)
    Literatura
    1. 1. A. Jászó Anna(szerk.): A magyar nyelv könyve. Bp: Trezor Kiadó. 2007., 2. Gecső T. szerk.: Lexikális jelentés, aktuális jelentés. Bp: Tinta Könyviadó. 2000., 3.Kicsi Sándor András: Szószemantika. Bp: Tinta Könyvkiadó. 2007., 4.Kiefer Ferenc szerk.: A magyar nyelv kézikönyve. Bp: Akadémiai Kiadó. 2003., 5.Kiefer Ferenc: Jelentéselmélet. Bp: Corvina. 2000.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Teorijska nastava: predavanja, problemski tip izlaganja; praktična nastava: vežbe, leksikološka obrada primera iz novinskih tekstova, rad sa rečnikom.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 70
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari
    Vrh strane