15FD4 - Antička filozofija
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Antička filozofija | |||
Akronim | 15FD4 | |||
Studijski program | Filozofija | |||
Modul | ||||
Tip studija | doktorske akademske studije trećeg stepena | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 10.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljnost drugim predmetima | Nema | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Osnovna namera nastave iz predmeta „Antička filozofija“ je tematizacija fundamentalnih pitanja, ključnih stavova i nosećih ideja vodećih grčkih filozofa, kako na generalnom nivou tako i u pojedinačnim elaboracijama. Takođe, cilj predmeta je osposobljavanje studenata za samostalno apsolviranje i analiziranje, kako usmeno tako i pismeno, različitih fragmenata i tekstova antičkih filozofa. Zatim, omogućavanje studentima postizanja kompetentnosti u proceni različitih dela, uzimajući pritom u obzir dostupne originalne radove i komentare savremenih filozofa. Konačno, utvrđivanje uticaja antičke filozofske baštine na razvoj potonje filozofije, i uopšte na "Weltanschauung" modernog čoveka zapadne civilizacije. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Studenti treba da steknu produbljene uvide u jednu od najznačajnijih epoha u filozofiji, koji će im omogućiti potpunu samostalnost u kasnijem profesionalnom bavljenju filozofijom. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Problem početka antičke filozofije; Postuliranju forme mišljenja filozofije kao pojmovnog mišljenja; Jedno i mnoštvo; Arche i stoiheion; Logos u grčkoj filozofiji; Physis-nomos; Stupnjevi saznanja i relacija znanja i istinitog shvatanja u Državi, Menonu i Teetetu; Učenje o idejama u Platonovim dijalozima; Učenje o duši u Fedonu, Fedru i Državi; Dikaiosyne kao konstituišući faktor valjane politeje i valjanih građana; Kritika i definicija sofista u Državi i Sofistu; Poimanje Demijurga u Timaju; Aristotelova aitiologija; Teleologija i nužnost; Teologika, Dynamis-energeia (i entelecheia), Kategorije; Duša i telo u spisu O duši; Blaženstvo i prijateljstvo u Aristotelovim delima; Aristotelovo učenje o polisu, Peripat kao naučno-istraživačka institucija; Logika Stoe; Kosmologija Stoe; „Život u saglasnosti sa prirodom”; Razlika između atomističkog i epikurejskog poimanja atoma; Epikurejsko shvatanje bogova i smrti; Epikurejska terapeutika strasti i straha: ataraxia; Pironova kritika čulnog saznanja i Enesidemova kritika uma; Značaj Cicerona za prenošenje filozofske terminologije na latinski jezik; Novopitagorejstvo i novi kinizam; Helenističko-jevrejska sinteza oličena u Filonu iz Aleksandrije; Plotinovo zahvatanje boga i poimanje emanacije; Druge novoplatonističke škole. | |||
Sadržaj praktične nastave | ||||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
5 | 3 | |||
Metode izvođenja nastave | Dijaloška metoda, analiza tekstova, konsultacije | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 20 | Pismeni ispit | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | 50 | ||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 30 |