15FLFL047 - Filozofija duha

Specifikacija predmeta
Naziv Filozofija duha
Akronim 15FLFL047
Studijski program Filozofija
Modul
Tip studija osnovne akademske studije prvog stepena
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
    Uslovljnost drugim predmetima Nema posebnog uslova. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Cilj ovog predmeta je da studenti dobiju pregled pozicija i kontroverzi u oblasti tzv. „Philosophy of Mind“ kao jedne od najaktualnijih filozofskih disciplina.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod ovog predmeta je da studenti umeju sami prosuđivati kvalitet argumentacije predstavnika različitih stanovišta involviranih u savremene diskusije o odnosu telesnog i mentalnog.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Pojam filozofije duha (Philosophy of Mind). Istorija filozofije duha. Istorija neurofiziologije. Odnos između tela i duha kao klasični filozofski problem. Dekartov dualizam kao polazište novovekovnih kontroverzi. Psihofizički paralelizam, materijalizam, (epi)fenomenalizam, redukcionizam. Klasične i nove forme monizma. Problem svesti. Mozak i svest (neurofilozofija). Kritika kognitivizma. Mišljenje i jezik. Analitička filozofija duha. Metoda misaonih eksperimenata. Problem intencionalnosti duha. Namera i radnje. Problem slobode volje. Determinizam, indeterminizam, kompatibilizam. Problem slabe volje. Teorija emocija (analitički i neurofilozofski aspekti). Problemi personalnog identiteta. Teorije pamćenja.
    Sadržaj praktične nastave Na vežbama se detaljno proučavaju tekstovi modernih filozofa duha (Rajl, Dejvidson, Nejgel, Patnam, Serl ...). Kako bi bolje razumeli argumentativne tehnike (posebno one kojima se koriste analitički filozofi), studenti trebaju prilikom pisanja seminarskog rada da upotrebe neke od njih.
    Literatura
    1. Bogdanovski, M., Ž. Lazović (prir.): Skeptički priručnik 2: Savremeni skepticizam, Plato, Beograd 2007.
    2. Pavković, A. (prir.): Svest i saznanje, Nolit, Beograd 1980.
    3. Rasel, B.: Analiza duha, Otkrovenje, Beograd 2008.
    4. Serl, Dž.: Svest, mozak i nauka, Centar za filozofiju i društvenu teoriju Instituta društvenih nauka, Beograd 1990;
    5. Sesardić, N.: Fizikalizam, Istraživačko-izdavački centar SSO Srbije, Beograd 1984.
    6. Stanković, B. (prir.): Psihofizički identitet ili saznajno povlašćen položaj?, Mali Nemo, Pančevo 2004
    7. Džejms, V.: Pragmatizam. Eseji o radikalnom empirizmu, Kosmos, Beograd 1940.
    8. Šanže, Ž.-P.: Neuronski čovek, Nolit, Beograd 1986.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    1 2
    Metode izvođenja nastave Dijaloška metoda, analiza tekstova i video materijala
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit 50
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 20
    Vrh strane