15МКМК063 - Когнитивна теорија метафоре

Спецификација предмета
НазивКогнитивна теорија метафоре
Акроним15МКМК063
Студијски програмМађарски језик и књижевност
Модул
Тип студијаосновне академске студије првог степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање основних појмова теорије когнитивне метафоре, коришћење стеченог знања у анализи и обради текстова. Успоставлјане везе између стратегија функционисања метафоричког изражавања у разним областима употребе језика, у разним текстуалним жанровима и језичким слојевима.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће бити способни да упознају функционисање когнитивне метафоре у свакодневном и научном језику и у језику поезије. Тај интердисциплинарни приступ проблематици метафоре, успоставлјане везе између стратегија функционисања метафоричког изражавања у разним областима употребе језика доводи до препознавања чињенице да је језик један комплексан али јединствен универзум.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеКогнитивна теорија и когнитивна граматика. Појам когнитивне метафоре. Когнитивне метафоре и језичка слика света.Когнитивне метафоре у свакодневном и научном језику и у језику поезије. Процес метафоризације. Когнитивна и граматичка реализација метафоре. Стилске фигуре везане уз метафоре. Когитивна метафора и публицистика. Улога метафоре у сленгу. Когнитивне метафоре и рекламе. Превођење и когнитина метафора.
      Садржај практичне наставеИспитивање концептуализације метафора у свакодневном језику, у језику штампе и књижевних дела. Прикупљање метафоричких израза у различитим тематским областима, састављање упитника и анализа резултата. Израда презентација. Самостално истраживање.
      Литература
      1. Kövecses Zoltán (2005): A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Budapest: Typotex
      2. Kövecses Zoltán–Benczés Réka (2001): Kognitív nyelvészet. Budapest: Akadémiai Kiadó
      3. Tolcsvai Nagy Gábor (2011): Kognitív szematnika. Nyitra: Közép-európai Tanulmányok Kara
      4. Fónagy Iván (é. n.): A költői nyelvről. Budapest: Corvina
      5. Kemény Gábor (szerk., 2001): A metafora grammatikája és stilisztikája. Budapest: Tinta Könyvkiadó
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      11
      Методе извођења наставеОбрада теоријских наставних јединица путем предавања, самостални рад студената, решавање задатака практичног карактера. Настава се изводи и у групама, уз активно учешће студената у процесу учењa. У процесу излагања градива користе се презентације и мултимедијални материјали
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит30
      Практична наставаУсмени испит20
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари20
      Врх стране