15ДФК40 - Жена у књижевности и култури старог Дубровника

Спецификација предмета
НазивЖена у књижевности и култури старог Дубровника
Акроним15ДФК40
Студијски програмЈезик и књижевност
Модул
Тип студијадокторске академске студије трећег степена
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ10.0Статус предметаизборни
      Условљност другим предметимаНема услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаОвладавање методама анализе књижевних – песничких и драмским текстова који садрже представе о женама у традиционалној дубровачкој културама и специфичном простору Дубровачке републике током епоха ренесансе и барока, када је жена била представљена кроз различите аспекте, пре свега, социјалних статуса, кроз које су представљени и сви аспекти историје и друштва тог времена.
      Исходи учења (стечена знања)Познавање метода анализе и интерпретације говора и представа о свакодневном, приватном животу.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеСинтагме традиционална култура и историја приватног живота (књижевна или компаратистичка) нарочито актуелан последњих деценија. Кроз представе о женама у књижевности и култури Старог Дубровник може се сагледати слика и о другима, о друштву у целинит и о историји. Анализом слика о женама из највиших друштвених сталежа, до представа о слушкињама, кроз примере из дела песника и комедиографа, успоставља се жива слика некадашњег времена. Захваљујући, пре свега, методама новог историзма, конституише се историја приватног живота од четрнаестог до седамнаестог века. Интерпретацијом књижевних текстова, долазило би се до закључака колико су заправо драмска, а колико поетска дела осликавала дубровачку стварност тога времена. Сагледавање и утврђивање промене у представи о женама на преласку из епохе хуманизма и ренесансе у епоху барока. Виђење жене из угла првих петраркиста, потом најзначајнијих представника друге генерације, до преласка у ново доба и представе у бароку када се виђење жене у литератури знатно променило, док у ставрности остало исто.
      Садржај практичне наставеРад на одабраним књижевним текстовима.
      Литература
      1. Невена Варница, Дубровачке Цвијете Зузорићеве, Зборник : Аспекти идентитета и њихово обликовање у српској књижевности, уредник проф. др Горана Раичевић, Филозофски факултет, Нови Сад, 2014, 111–120.
      2. Љиљана Пешикан Љуштановић, Невена Варница, Подраслице и справљенице. Неколико сведочанстава о положају девојчица у Дубровнику у Рјечнику... В. С. Караџића. – Детињство, Нови Сад, XLI/2015, бр. 2, 39-47.
      3. Slavica Stojan, Slast tartare, HAZU-Zavod za povijest znanosti u Dubrovniku, Zagreb-Dubrovnik 2007.
      4. Mirka Zogović, Barok : književna teorija i praksa, Narodna knjiga, Beograd, 2007.
      5. Ерик Хобсбом, Теренс Рејнџер, Измишљање традиције, Београд, Библиотека XX век, Београд, 2002.
      6. Leksikon Marina Držića, ur. Slobodan P. Novak i dr., Leksikografski zavod Miroslav Krleža, Zagreb, 2009.
      7. Jelena Todorović, O ogledalima, ružama i ništvilu. Koncept vremena i prolaznosti u kulturi baroknog doba, Clio, Beograd, 2012.
      8. Марија Тодорова, Имагинарни Балкан, Библиотека XX век, Београд, 1999.
      9. Човек ренесансе, приредио Еуђенио Гарен, Clio, Београд, 2005.
      10. Ликови барока, приредио Розарио Вилари, Clio, Београд, 2004.
      11. Хелмут Г. Кенигсберг, Џери К. Боулер, Џорџ Л. Моуз, Европа у шеснаестом веку, Clio, Београд, 2002.
      12. Историја приватног живота, приредили Филип Аријес и Жорж Диби, Clio, Београд, 2001.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      52
      Методе извођења наставеМонолошка, дијалошка, текст-метода, консултације.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања0Писмени испит0
      Практична настава0Усмени испит40
      Пројекти0
      Колоквијуми0
      Семинари60
      Врх стране